קבוצת חבצלת
קבוצת חבצלת
חסר רכיב

יד יערי וארכיון השומר הצעיר - סיכום פעילות 2021



ביד יערי המשכנו לתת מענה לחוקרים ומעיינים שמגיעים אלינו מהארץ ומהעולם ומוצאים בארכיון שלנו צוות מקצועי ששמו יצא לפניו, וחומרים נדירים ומשמעותיים מההיסטוריה של התנועה ושל האישים והארגונים השונים שאוספיהם מופקדים בארכיון.

בשנה זו הורחב שטח האחסון העומד לרשות הארכיון והוקם חלל אחסון ועבודה ייעודי לאוספי הארכיטקטורה החשובים והנרחבים של הארכיון להם קיים ביקוש רב הן מצד קיבוצי התנועה והן מצד חוקרי התחום..

עם פינוי בית התנועה הקיבוצית בת"א, בית הקבה"א לשעבר, נקלטו ביד יערי כל עבודות האמנות החשובות שקישטו את כתלי הבית וחומרי ארכיון רבים וחשובים מפעילויות הקיבוץ הארצי והשומר הצעיר מהעבר. מהעבודות חלק ימוקמו ברחבי הגבעה וחלק יישמר בין אוספי האמנות הקיבוצית הייחודיים של הארכיון. חומרים רבים נוספים ממשיכים להתקבל בשוטף מהארץ והעולם. 

במסגרת הרחבת שיתופי פעולה עם גופים מרכזיים הועלו ארבע שנים נוספות של "על המשמר" לרשת על ידי הספרייה הלאומית וספריית אוניברסיטת חיפה קלטה את אוסף קטעי העיתונות על החברה הערבית בישראל העובר דיגיטציה ויעמוד בקרוב לרשות הציבור כ"אוסף ארכיון גבעת חביבה". גם שיתופי פעולה עם גופי התיעוד והמחקר הקיבוציים, יד טבנקין והמכון לחקר הקיבוץ הועמקו ואנו מקווים להמשיך בהרחבת השת"פ והפרויקטים המשותפים

הפעילות האוצרותית של יד יערי התבלטה בכמה תערוכות מרכזיות ביניהן תערוכת מחווה לאדריכל הבאוהאוס שמואל מסטצ'קין ותערוכת "גבעה ברוח בה" בשיתוף מרכז האומנות המשותף של הגבעה, בה הציגו 22 אמנים בעלי שורשים קיבוציים שהגיבו על ספרו בעל השם הזהה של חבר צוות הארכיון יובל דניאלי שיצא לרגל יובל ה-70 לגבעת חביבה. צוות הארכיון היה מעורב גם בפרויקט השיקום והשימור של ציור הקיר החשוב של תמר גטר בבניין הספרייה הישנה שתוכנן על ידי מסטצ'קין. 


צוות יד יערי ממשיך ללוות את ארכיון מורשת ומסייע בהפיכתו לארכיון העובד לפי סטנדרטים בינלאומיים מקצועיים. בגזרה זאת אנו נעזרים רבות בתקציבים מיוחדים שקיבלנו מוועידת התביעות (הקליימס) לדיגיטציה של ארכיון מורשת במגמה להעלות לרשת עד 90% ממנו, בטווח של 3 שנים. סרקנו עשרות אלפי מסמכים, תצלומים רבים, עדויות אודיו ווידאו ועוד. אנו מודים מאוד לוועידת התביעות על התמיכה בפרויקטים רבים ובמיוחד על פרויקט הדיגיטציה. 

אנו מבקשים להודות לקליימס על תמיכה וסיוע בפרויקטים רבים של מורשת!

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

חסר רכיב