קבוצת חבצלת
קבוצת חבצלת
חסר רכיב

עדכונים מארכיון השומר הצעיר יד יערי

02/12/2021
ימי עיון - כ-150 איש התאספו בתחילת נובמבר ליום עיון על ארכיטקטורה ואמנות בכותרת "הבאוהאוס מגיע לקיבוץ" שהוקדש ליצירתו של האדריכל שמואל מסטצ'קין, בוגר הבאוהאוס והאדריכל הראשי של הקיבוץ הארצי במשך כ-40 שנה. יום העיון ציין את שיפוץ מבנה ספריית התנועה והגבעה לשעבר פרי תכנונו יוצא הדופן של מסטצ'קין, את פתיחת תערוכת המחווה לאדריכל ואת סיום שיקום ושימור ציור הקיר החשוב המשתרע על שלושת קומות הבניין.

חוקר האדריכלות מיכאל יעקובסון דיבר על חדרי האוכל שתכנן מסטצ'קין בקיבוצים, בנג'ילה ממגן סיפר על עבודתו המשותפת במשך 25 שנה עם מסטצ'קין במחלקה הטכנית של הקיבוץ הארצי, טלי תמיר דיברה על התערוכה שאצרה ב-1994 במסגרתה נוצר ציור הקיר של תמר גטר, ובהמשך לדבריה הוסיפה האמנית דברים מרגשים על יצירת הציור והקשריו לנעוריה ב"שומר הצעיר". לסיום סיפר ירון לוי על תהליך העבודה של התערוכה שנולדה מתוך "האוצרות הרבים שנמצאים בארכיון"
תערוכות – תערוכת המחווה ליצירתו של מסטצ'קין בגבעת חביבה וברחבי התנועה הקיבוצית, נולדה מתוך ארכיונו האישי של מסטצ'קין המופקד ביד יערי, ונוצרה ברוחו של האדריכל שהאמין כי תמיד יש להעמיד את האדם במרכז. התערוכה נאצרה על ידי יובל דניאלי וירון לוי, ועוצבה בהתאמה לחלל מבנה הספריה לשעבר (כיום המרכז הלימודי של בית הספר הבינלאומי בגבעת חביבה). התערוכה הדו-לשונית (עברית ואנגלית), תוצג לאחר מכן ביד יערי ותתארח בקיבוצים וגופים שיזמינו אותה.

אמנות – יד יערי נערך לקלוט את יצירות האמנות שיעברו לגבעת חביבה מבית התנועה בת"א עד סוף 2021. את תהליך הפירוק וההעברה המורכב, בריכוזו של מנכ"ל חבצלת עוזי שמש, מלווה מקצועית יובל דניאלי בעזרת התיעוד המפורט של היצירות והאומנים הקיים בארכיון השומר הצעיר. חלק מהיצירות יותקן מחדש ברחבי גבעת חביבה ובבנייניה.

בנייה והרחבה – בקומת התצוגה לשעבר נוסף אגף חדש שהמרכז את אוספי הארכיטקטורה הנרחבים של הארכיון ואשר יהווה בית לארכיונים האישיים של אדריכלי התנועה ולאוסף המפות והתוכניות של המחלקה הטכנית הזוכים לביקוש הולך ועולה הן מצד חוקרים והן מצד קיבוצי התנועה. באותה קומה נוסף גם מחסן ספרים כמענה שהתבקש זה זמן רב לצרכי ההוצאה לאור של יד יערי ומורשת. בהתארגנות נמצאת גם ספרייה קטנה שתאחסן ותנגיש אוספים רלוונטיים שהועברו מספריית גבעת חביבה לשעבר.

שיתופי פעולה:
  • ספרייה לאומית – במסגרת פרויקט "עיתונות יהודית היסטורית" ובתמיכת יד יערי עלו לדפי הספרייה הלאומית ארבע שנים נוספות של "על המשמר". כל גיליונות העיתון מהשנים 1943 עד 1974 זמינים עתה לחיפוש ברשת.
  • ספריית אונ' חיפה – אוסף קטעי העיתונות על החברה הערבית בישראל נקלט בשלימותו על ידי ספריית נזריאן באוניברסיטת חיפה. האוסף היחיד במינו שנאסף במשך עשרות שנים בספריית הגבעה ונוהל על ידי ארכיון השומר הצעיר, עובר דיגיטציה ויעמוד בקרוב לרשות הציבור בארץ ובעולם כאוסף "ארכיון גבעת חביבה".
  • חומרים מבית התנועה – עם פינוי בית התנועה הקיבוצית בת"א, בית הקבה"א לשעבר, הועברו ליד יערי חומרי ארכיון רבים וחשובים של מחלקות ופעילויות הקיבוץ הארצי והשומר הצעיר מהעבר. כל החומרים מוינו, סודרו ונרשמו באופן מקצועי והועברו לחדר החיטוי של הארכיון יחד עם חומרים מגוונים נוספים הממשיכים לזרום לארכיון השומר הצעיר מהארץ והעולם.
  • פרידות – השנה נפרדנו משתיים מוותיקות הארכיון אשר תרומתן העצומה לעבודתנו נוכחת בכל יום: דליה מורן ז"ל מגעש, מנהלת ארכיון השומר הצעיר במשך 17 שנה וניצה חופי ז"ל מעין שמר.
  • מבקרים – הן/ם רבים ורבות ופוקדים אותנו יום יום, מהאקדמיה, המדיה, התנועה והציבור. כן ירבו!

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

חסר רכיב