קבוצת חבצלת
קבוצת חבצלת
חסר רכיב

190,000 ניצולי שואה

07/01/2016

ביום ראשון, אתמול, הובא לקבורה הייני בורנשטיין, שנפטר בליל שישי. בן 95 היה במותו. בורשטיין היה פעיל מרכזי בהצלת יהודי אירופה, מראשי השומר-הצעיר ומפ"ם. בשנת 1947 התחתן הייני עם חסיה ביילסקי, שבמהלך מלחמת העולם השנייה נטלה חלק במלחמה בנאצים ולאחר המלחמה ניהלה בית ילדים ניצולים, עמם עלתה לארץ ישראל והשתתפה בהקמת קיבוץ להבות הבשן.

הייני וחסיה בורשטיין, שניהם, פעלו רבות על מנת להעלות לארץ ישראל אלפי ניצולי שואה וילדים יתומים, שחוו על בשרם את מוראות השטן הנאצי. רבים מאלה שחיים היום בישראל, בזכות פועלם של הייני וחסיה, עוברים בימים אלה - שנות חייהם האחרונות, מסכת ייסורים שמביישת כל אומה מתוקנת.

 כיום חיים בישראל כ – 190,000 ניצולי שואה, מספרם הולך ופוחת ולדברי שר הרווחה, חיים כץ, כמחציתם חיים מתחת לקו העוני. רבים מניצולי השואה נאלצים לחיות בחרפת רעב, לחלקם אין כסף לקנות תרופות, ויחס המדינה כלפיהם הוא כאל נטל ולא כאל ניצולים שיש לדאוג לכל מחסורם.

במהלך מלחמת העולם השנייה ואחריה, לא היססו הייני, חסיה ועוד רבים מחבריהם, ועשו הכל כדי להציל עוד ועוד יהודים וכדי להביא מזור לפצעים נפשיים וגופניים של ילדים ניצולי שואה. בישראל שנת 2016 שהפערים החברתיים כלכליים הם מהגבוהים ביותר בעולם המערבי, מסתבר ששוב מישהו/ם שכח את ניצולי השואה. מסתבר שלא מעבירים להם כספים שמגיעים להם, מסתבר שפקידים במשרדי הממשלה השונים מנהלים ביניהם מריבות על גובה האגו ושר הרווחה בעצמו הגדיר את התנהגות המדינה לניצולים כ"עושק של שנים". בושה וחרפה – אבל לבושה כנראה אין כאן כל מקום, היות שהיא כבר נעלמה ממחוזותינו.

במהלך חייהם, הייני וחסיה פעלו למען קירוב לבבות, בחינוך, בנתינה ובאהבה אין קץ. חובה עלינו לאמץ את הערכים הנעלים שהורישו לנו השניים, להמשיך את דרכם, להיטיב עם ניצולי השואה שבינינו ולפעול למען נהיה מדינה סבלנית, סובלנית ואוהבת יותר.

במוצאי יום השואה שיחול בחודש הבא, נקיים בקיבוץ יד מרדכי את העצרת המרכזית שנועלת את אירועי השואה בישראל. העצרת השנה תוקדש לחסיה בורשטיין ול"ילדי חסיה" שניצלו בזכות פועלה. אלפים מכל רחבי הארץ יגיעו לעצרת כדי להזדהות, לזכור ולא לשכוח. יש עוד תקווה.

 

איתמר שוויקה,

מנכ"ל קרן חבצלת – מוסדות החינוך והתרבות של הקיבוץ הארצי   

חסר רכיב