קבוצת חבצלת
קבוצת חבצלת
חסר רכיב

סיפור מגילת הירח

בשנת 2006 קיבלנו בארכיון טלפון מאדם עלום שם המספר שברשותו שתי מגילות המיועדות לפנס קסם. אחת ארוכה  פרי איוריו של האמן יוחנן סימון משנת 1942. השנייה משל אמן/ת לא ידוע, מגילה קצרה המתארת בעשר תמונות את חגי ישראל מראש השנה עד האחד במאי. האיש סיפר שהמגילות נמצאו בעליית גג, בעיזבון של קשיש מתל אביב. הן נמסרו במטרה למוכרן. הוא שאל האם יש לנו עניין לרוכשן.  נפגשנו איתו בפינה צדדית של כיכר המדינה בת"א, וכמו בסיפור בלשי מהסרטים הועברו לרשותנו בדיסקרטיות שתי המגילות. לאחר עיון בתוכנן המאויר ואימות האוטנטיות שלהן סכום סביר החליף ידיים והמגילות הגיעו אל הארכיון.




המגילה של סימון נושאת את השם" "בחלל עולמות – בין כוכבים ושמים" . ובהמשך נרשם:  סרט דוקומנטרי/תיעודי  יוחנן 1942. ברשות הועד הפועל של הקיבוץ הארצי. המגילה מיועדת להקרנה בפנס קסם ואויירה בעקבות ועידת הקיבוץ הארצי שהתקיימה בקיבוץ משמר-העמק בפסח 1942. המגילה נמסרה לנו במצב גרוע כאשר השוליים מתפוררים. נצרכה פעולת חיתוך של השוליים  כדי למנוע את המשך ההתפוררות אל עבר האיורים. המגילה נמסרה בארבע יחידות מגולגלות , כאשר במציאות הייתה זו יחידה אחת שאורכה 3.80 מ' ורוחבה 10 ס"מ.


המגילה מכילה 38 איורים בצבעי מים המתארים את החלטת מועצת הקיבוץ הארצי להרחיב את ההתיישבות הקיבוצית על הירח... המסע לירח עטוף בהילה רומנטית של זוגות נאהבים המושפעים מאורו המהפנט של הירח והתמונות מתארות בהומור וכישרון את המסע לירח עד שלב ההתעוררות מהחלום הפנטסטי הזה אל קרקע המציאות של אוהל עם עששית נפט דולקת בתוכו.

המגילה מהווה התייחסות הומוריסטית לוועידת הקיבוץ הארצי בה התקבלו החלטות מרחיקות לכת  על הקמת מסגרת פוליטית-מפלגתית של השומר הצעיר ועיתון יומי ("משמר") , שהמאייר יוחנן קורא לו "בצל אלוהים" וכל הוא מסביר:


"לא מתוך דתיות יתרה, או מתוך פרזיולוגיה, קראנו כך לעיתוננו. אנו את שכינת האלוהים המרחפת עלינו תחת כנפיו אנו חוסים... רבים מקנאים בכבודנו ועם זאת מיום ליום ליום  מתברר יותר ויותר: - אנו בצל."


סימון מסיים את המגילה כנהוג בסרטים:  –  HAPPY-END  ובעברית:  סוף טוב  עם סימן שאלה.


יובל דניאלי  26.7.22      

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

חסר רכיב