יעל לב (קיבוץ גן שמואל), מיצב קרמי, 1983

יצירה צומחת
ללא כותרת, 1983, מיצב קרמי, 50×417×867 | צילום: תום פריד, 2022
ללא כותרת, 1983, מיצב קרמי, 50×417×867 | צילום: תום פריד, 2022

יעל לב
(קיבוץ גן שמואל), 2008-1924
יעל לב בת וחברת קיבוץ גן שמואל, הייתה אמנית פסלת היוצרת בחומר.
לא ידוע האם ניתן שם ליצירתה הפיסולית־קרמית אשר יצרה עבור קומת הארכיון ומת"ח (מרכז תיעוד וחקר של השומר הצעיר) בשנת 1983. להרגשתי היא ביקשה להביא אל לב העשייה המחקרית והתיעודית הבנויה לרוב ממסמכי נייר, פיסת מציאות של התרחשות חומרית־אגררית; אדמה, מים וצמיחה.
היצירה נבנתה על שטח של 50 מ"ר בגובה פני "הקרקע". היצירה מכילה דימויים מעוצבים של מכלים מחמר לאיסוף גרעינים ומים, אבני רגבים וחלוקי נחל. בינם ובתוכם נשתלו צמחים שקיבלו אור טבעי מהגג ומהפטיו שהקיף את היצירה מכל צדדיה. אור השמש, החומר והאדמה מהדהדים את עבודת החקלאי, עובד האדמה לאורך הדורות. האמנית יצרה שילוב בין חומרי אדמה דוממים לבין צמיחה מתמשכת ומתפתחת.
לאחר שנתיים הוקמה הקומה השנייה ובכך נסתמו קרני האור שהגיעו מהגג, והרעיון של "הפסל הצומח" נפגע. יחד עם זאת עדיין אפשר לחוש את כוונת הפסלת ואת הרעיון של שילוב בין רוח לחומר.
לא ידוע האם ניתן שם ליצירתה הפיסולית־קרמית אשר יצרה עבור קומת הארכיון ומת"ח (מרכז תיעוד וחקר של השומר הצעיר) בשנת 1983. להרגשתי היא ביקשה להביא אל לב העשייה המחקרית והתיעודית הבנויה לרוב ממסמכי נייר, פיסת מציאות של התרחשות חומרית־אגררית; אדמה, מים וצמיחה.
היצירה נבנתה על שטח של 50 מ"ר בגובה פני "הקרקע". היצירה מכילה דימויים מעוצבים של מכלים מחמר לאיסוף גרעינים ומים, אבני רגבים וחלוקי נחל. בינם ובתוכם נשתלו צמחים שקיבלו אור טבעי מהגג ומהפטיו שהקיף את היצירה מכל צדדיה. אור השמש, החומר והאדמה מהדהדים את עבודת החקלאי, עובד האדמה לאורך הדורות. האמנית יצרה שילוב בין חומרי אדמה דוממים לבין צמיחה מתמשכת ומתפתחת.
לאחר שנתיים הוקמה הקומה השנייה ובכך נסתמו קרני האור שהגיעו מהגג, והרעיון של "הפסל הצומח" נפגע. יחד עם זאת עדיין אפשר לחוש את כוונת הפסלת ואת הרעיון של שילוב בין רוח לחומר.
מתוך המאמר "מסע תרבותי" מאת יובל דניאלי, קטלוג "על משמר האומנות", הוצאת יד יערי, 2022.
לאוסף היצירות בגבעת חביבה כאן