רודא ריילינגר (קיבוץ הזורע), תבליט זכוכית, 1969

השתקפות
ללא כותרת, 1969, תבליט זכוכית, גודל משוער: 300×150×6 | צילום: תום פריד, 2022
ללא כותרת, 1969, תבליט זכוכית, גודל משוער: 300×150×6 | צילום: תום פריד, 2022

רודא ריילינגר, בתבליט המופשט של יצירתו, מאתגר את עצמו ואת המתבונן בה, כי החומר ביצירה הוא המוביל ולא הנושא. האומן בחר בזכוכית המחוברת לקיר בברזל כמרכז ליצירתו. יצירותיו של ריילינגר עשויות ברובן מחומרים קשים (ברזל, בטון, ברונזה, נירוסטה). והנה, בבית התנועה, בחר האומן להשתמש בחומר שברירי, שקוף, היוצר מטבעו התרחשות פנימית המשתנה עם שינויי התאורה. היצירה מעניקה תחושת התרחשות קצבית של צמיחה במרחב. בחירת החומר היא בעיניי ביטוי לפתיחות היצירתית־רעיונית אל מול הדוגמטיות האידיאולוגית של העבר.
מתוך המאמר "מסע תרבותי" מאת יובל דניאלי, קטלוג "על משמר האומנות", הוצאת יד יערי, 2022.
היצירה נוצרה בשנת 1969 עבור בית הקיבוץ הארצי ברחוב לאונרדו דה וינצ'י 13 בתל אביב.
לאחר פינויו בשנת 2022, הועברה העבודה לגבעת חביבה, כחלק מפרויקט שימור יצירות בית התנועה ביוזמת ארכיון יד יערי וקבוצת חבצלת.
רודא ריילינגר
קיבוץ הזורע, 1919–2003
נולד בשטוטגרט, גרמניה. עלה ב־1940 בעלייה ב' ונכלא בעתלית, שם התחיל לצייר בהדרכת האומן איזידור אשהיים. רודא היה צייר, פסל ומעצב תפאורות. יצירתו משולבת במרחב הציבורי של קיבוצו. יצירותיו המונומנטליות פזורות ברחבי הארץ ובעולם.
קיבוץ הזורע, 1919–2003
נולד בשטוטגרט, גרמניה. עלה ב־1940 בעלייה ב' ונכלא בעתלית, שם התחיל לצייר בהדרכת האומן איזידור אשהיים. רודא היה צייר, פסל ומעצב תפאורות. יצירתו משולבת במרחב הציבורי של קיבוצו. יצירותיו המונומנטליות פזורות ברחבי הארץ ובעולם.
עוד על האומן ויצירתו: