יחזקאל קמחי (קיבוץ יקום), תבליט בטכניקה מעורבת, 1969

חקלאות ותעשייה
ללא כותרת, 1969, תבליט בטכניקה מעורבת, גודל משוער: 200×200×14 | צילום: יובל דניאלי, 2022
ללא כותרת, 1969, תבליט בטכניקה מעורבת, גודל משוער: 200×200×14 | צילום: יובל דניאלי, 2022

יחזקאל קמחי אינו מתעלם ביצירתו מרוח מהמהפכה התעשייתית שהתרחשה בשנות השישים בתנועה הקיבוצית. הוא נותן מקום של כבוד לתעשייה שכה רב חלקה בייצוב החוסן הכלכלי הקיבוצי ושיש בה מקום רחב להתפתחות מקצועית – הן אישית והן קולקטיבית.
תבליט הקיר של קמחי מזכיר תנועת גלגלי מפעל מתכתיים של מכונה משומנת הפועלת באופן סינכרוני. היצירה בנויה מחומר מוקצף דחוס ומצופה במשחת אלומיניום. לצד הבלטת חשיבות התעשייה, אין האומן שוכח את החקלאות.
היצירה המופשטת נותנת למתבונן בה תחושה של מעגליות בהקשרים שונים: חקלאות, תעשייה, אדם ומה שביניהם.
מתוך המאמר "מסע תרבותי" מאת יובל דניאלי, קטלוג "על משמר האומנות", הוצאת יד יערי, 2022.
לאחר פינויו בשנת 2022, הועברה העבודה לגבעת חביבה, כחלק מפרויקט שימור יצירות בית התנועה ביוזמת ארכיון יד יערי וקבוצת חבצלת.
יחזקאל קמחי
קיבוץ יקום, 1918–1994
נולד בסטולין, פולין. למד ציור בוורשה. במלחמת העולם השנייה עבר לברה"מ. בשנת 1947 עלה ארצה בעלייה ב', בשנת 1949 הצטרף לקיבוץ יקום. צייר, גרפיקאי, מאייר ופסל. יצירתו משולבת במרחב הציבורי של קיבוצו וברחבי הארץ.
קיבוץ יקום, 1918–1994
נולד בסטולין, פולין. למד ציור בוורשה. במלחמת העולם השנייה עבר לברה"מ. בשנת 1947 עלה ארצה בעלייה ב', בשנת 1949 הצטרף לקיבוץ יקום. צייר, גרפיקאי, מאייר ופסל. יצירתו משולבת במרחב הציבורי של קיבוצו וברחבי הארץ.
עוד על האומן ויצירתו: