שרגא ווייל (קיבוץ העוגן), דלתות כניסה לבית הקיבוץ הארצי, 1969, תבליט בטכניקה מעורבת

שער לבית התנועה
ללא כותרת, 1969, תבליט בטכניקה מעורבת, 226×233×9 | צילום: תום פריד, 2022
ללא כותרת, 1969, תבליט בטכניקה מעורבת, 226×233×9 | צילום: תום פריד, 2022

שורשיו היצירתיים של שרגא ווייל מקורם במרכז אירופה, בסלובקיה. ביצירתו קיים הרצון לגשר בין ארץ הולדתו לבין ארץ ישראל – מולדתו.
הבחירה בצבע הנחושת לדלתות הכניסה לבית הקיבוץ הארצי, מסמלת את הקשר לעבודת האדמה, למחצבי הארץ ולשערי בית המקדש המקראיים.
היצירה משלבת בסמליה התרחשות חקלאית לאורך עונות השנה המתחלפות. הדימויים האגרריים המשולבים ביצירה נעים בין המופשט לסימבולי. החזרה אל שדה החיטה, אל אלומות הגורן ואל השיבולים. ציפור המכוונת אל השחקים מסמלת במעופה התחלה חדשה. אכן, יצירה אופטימית.
היצירה בנויה מתשתית של חומר מוקצף דחוס המצופה בחומר מהול באבקת נחושת. שערי הכניסה עוצבו ביד יערי כיצירת אומנות ממוסגרת אשר פסקה למלא את תפקידה, בדומה לדלת הכניסה לבית הקיבוץ הארצי בצידו המערבי.
מתוך המאמר "מסע תרבותי" מאת יובל דניאלי, קטלוג "על משמר האומנות", הוצאת יד יערי, 2022.
לאחר פינויו בשנת 2022, הועברה העבודה לגבעת חביבה, כחלק מפרויקט שימור יצירות בית התנועה ביוזמת ארכיון יד יערי וקבוצת חבצלת.
שרגא ווייל
קיבוץ העוגן, 1918–2009
נולד בניטרה, סלובקיה ובמלחמת העולם השנייה גלה לבודפסט, הונגריה. עלה לארץ דרך קפריסין כמדריך נוער בסדנת יצירה ואומנות של השומר הצעיר "תו־נו" (תוצרת נוער). הגיע לקיבוץ העוגן בשנת 1947. יצירתו משולבת במרחב הציבורי של קיבוצו.
למד אומנות ב'בוזאר' בפריז (1953) ושלח ידו בציור, ברישום, בהדפס, באיור, בגרפיקה, בעיצוב ובפיסול. יצירתו נעה בין הריאליזם הפיגורטיבי למופשט הסימבולי.
קיבוץ העוגן, 1918–2009
נולד בניטרה, סלובקיה ובמלחמת העולם השנייה גלה לבודפסט, הונגריה. עלה לארץ דרך קפריסין כמדריך נוער בסדנת יצירה ואומנות של השומר הצעיר "תו־נו" (תוצרת נוער). הגיע לקיבוץ העוגן בשנת 1947. יצירתו משולבת במרחב הציבורי של קיבוצו.
למד אומנות ב'בוזאר' בפריז (1953) ושלח ידו בציור, ברישום, בהדפס, באיור, בגרפיקה, בעיצוב ובפיסול. יצירתו נעה בין הריאליזם הפיגורטיבי למופשט הסימבולי.
עוד על האומן ויצירתו: