אראלה שפרוני-הררי (קיבוץ עין החורש), תבליט קרמי, 1969

כוחו של היחד
ללא כותרת, 1969, תבליט קרמי, 165×300×18 | צילום: תום פריד, 2022
ללא כותרת, 1969, תבליט קרמי, 165×300×18 | צילום: תום פריד, 2022

הוריה של אראלה שפרוני היו ממייסדי עין חרוד (גדוד העבודה, 1921). היא ספגה מצעירותה את רוח תנועת העבודה ואת ערכיה.
דמויות התבליט הקרמי מלוכדות כגוש אחד. הן מבטאות את היחד המשימתי הצרוף והמוכן ליום פקודה. הדמויות חסרות זהות וחסרות פנים. הצוותא, השיתוף, הם הנותנים כוח ליחיד ולקבוצה ומעניקים משמעות להווה וליום המחר.
החומר שנבחר הוא בן האדמה, נטול קישוטיות, כולו חומר היולי, בסיסי וראשוני מאוד, כמו "עדת החלוצים" שהאומנית נולדה אליה באמצע שנות העשרים של המאה העשרים.
מתוך המאמר "מסע תרבותי" מאת יובל דניאלי, קטלוג "על משמר האמנות", הוצאת יד יערי, 2022.
היצירה נוצרה בשנת 1969 עבור בית הקיבוץ הארצי ברחוב לאונרדו דה וינצ'י 13 בתל אביב.
לאחר פינויו בשנת 2022, הועברה העבודה לגבעת חביבה, כחלק מפרויקט שימור יצירות בית התנועה ביוזמת ארכיון יד יערי וקבוצת חבצלת.
אראלה שפרוני־הררי
קיבוץ עין החורש, 1925–2010
נולדה בקיבוץ עין חרוד ועברה לקיבוץ עין החורש. עסקה בפיסול ובקרמיקה ארכיטקטונית. למדה אומנות בבצלאל בירושלים, בסמינר למורים בתל אביב והשתלמה באנגליה. יצירותיה משולבות במרחב הציבורי של קיבוצה. לימדה וחינכה בעין החורש ובסמינר הקיבוצים.
קיבוץ עין החורש, 1925–2010
נולדה בקיבוץ עין חרוד ועברה לקיבוץ עין החורש. עסקה בפיסול ובקרמיקה ארכיטקטונית. למדה אומנות בבצלאל בירושלים, בסמינר למורים בתל אביב והשתלמה באנגליה. יצירותיה משולבות במרחב הציבורי של קיבוצה. לימדה וחינכה בעין החורש ובסמינר הקיבוצים.
עוד על האמנית ויצירתה: