קבוצת חבצלת
קבוצת חבצלת
חסר רכיב

חווקה פולמן רבן (2014-1924)

חווקה פולמן רבן (2014-1924)

🕘 בתשעה בינואר, ציינו את יום פטירתה של חווקה פולמן רבן שהייתה חברת תנועת "דרור", קשרית בפולין ודמות מרכזית בפעילות מחתרת תנועות הנוער בתקופת השואה.

👈לזכרה אנו מביאים קטעים מתוך דברים שאמרה ב"דיון של לוחמים והסטוריונים" שהתכנס לציון 40 שנה למרד גטו ורשה ופורסם בילקוט מורשת ל"ה, אפריל 1983:
"... לא הייתי אז במרכז. לא הייתי בין המובילים, גם לא בין המחליטים על עניינים מרכזיים. אבל הייתי קרובה מאוד למובילים, ליצחק (צוקרמן) ולצביה (לובטקין), לטוסיה (אלטמן), ליורק (אריה וילנר) וליוסף (קפלן). צמחתי מהתנועה לתוך המחתרת. הבאתי את עצמי כדוגמה, כי ניצני המרד התחילו להבשיל אצלי ואצל נערים ונערות כמוני עוד בזמן מוקדם, זמן רב אפילו לפני המחשבה על לחימה עם נשק ביד.
זה התחיל מפעילות בין הילדים והנוער בגטו, מעזרה לרעבים, מעזרה חינוכית ותרבותית, מחוגי לימוד, וחוג דרמטי, ומקהלה, וסמינרים, וגימנסיה במחתרת, ופעילות בסניפים, והרצאות על הארץ ועל הקיבוץ. ומאלה שהפעילו והופעלו קמו אחר כך קבוצות לוחמות, קשרים וקשריות- אנשים של המאבק והמרד.
...וכאן אגיד משהו אישי מאוד. נדמה לי שלא הייתי יכולה לעבור את התקופה בלי הפעילות אשר עשיתי. האם הייתי מסוגלת להתחבא במקום-מסתור, באיזה חור, ולחיות שם עם מחשבות ורגשות איומים? נדמה לי, שלא הייתי מסוגלת לעמוד בזה. כך נראה לי. מה שבטוח הוא, כי הפעילות והחברים לפעילות הזאת, היחד הזה והאהבה בינינו בתוך עולם של שנאה – כל זה הקל ועזר וחיזק ונתן משמעות וכוח. הייתי חוזרת מהדרכים לתוך הגטו כמו למשהו מעין גן-עדן. אולי זה נשמע כדבר משונה, אך אני חשתי כך עם האנשים שלי, שאהבו אותי ואני אהבתי אותם, והיה לנו הדבר המשותף. היחד הזה היה לו כוח משיכה גדול. באו אלינו, לשורות הלוחמים, צעירים מהגימנסיה המחתרתית – וצעירים אלה מצאו אצלנו טעם לחייהם.
.....
אני מדברת בהתרגשות, בלהט, ולכן גם שוכחת דברים מסויימים. תסלחו לי על צורת דיבורי זאת. כאשר דיברתי וסיפרתי כיצד חונכו בתנועת-הנוער, ב"דרור", במחתרת, לא הדגשתי אולי במידה מספקת את החינוך לאהבת הארץ. זה התבטא בלימוד בסמינרים, בביצוע שירי רחל, בשיחות על הקיבוצים בארץ. הזכירו כאן את יוסף קורניאנסקי בקשר לצ'כוסלובקיה, הוא הספיק, לפני יציאתו מפולין, להלהיב אותנו, הצעירים, באידאה של הקומונה, של הקיבוץ. אותי הוא לימד בסמינר הראשון במחתרת של "דרור" בוורשה.
אני כמו גם אחרים מהנוער, נדבקתי באהבת הארץ בזמן המלחמה. המחתרת והחינוך הזה לציונות מגשימה היה אחד מהכוחות שחיזקו אותנו לקראת המרד."

👈הבאנו מעט מדבריה החכמים והרגישים של חווקה פולמן רבן האמיצה, לזכרה ולזכר חבריה בני ובנות הנוער, חברי תנועות הנוער, נמשיך לספר על מעשיהם ומחשבותיהם גם לדור הצעיר של היום.
🕯יהי זכרה ברוך

💻מוזמנים ומוזמנות לבקר באתר המחודש של מורשת, בו תוכלו למצוא תכנים רבים בנוגע לתקופת השואה. האתר מתעדכן תדיר, ותכנים חדשים מועלים בו אחת לכמה ימים.
https://www.moreshet.org/

🖼בתמונה: חווקה פולמן רבן תצלום בתעודת הזהות הבדויה (מוזאון בית לוחמי הגטאות, ארכיון התצלומים, חווקה פולמן רבן, Cc-by-sa-3.0.)

📖לקריאה נוספת:
- ילקוט מורשת ל"ה, אפריל 1983

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

חסר רכיב