קבוצת חבצלת
קבוצת חבצלת
חסר רכיב

יוצאים לדרך: הוועידה השישית של התנועה הקיבוצית אישרה את הקמתה של "חבצלת החדשה"

ועידת התנועה הקיבוצית השישית התכנסה בגליל העליון בהשתתפות כ-450 משתתפים כדי לדון בעשר הצעות החלטה ולאשר אותן, וביניהן הכרזה על הקמת "חבצלת החדשה. נשיא המדינה הרצוג שלח ברכה מצולמת: "תרומתה של התנועה הקיבוצית לבניין הארץ, העם, החברה והמדינה לא תסולא בפז"
מצביעים בוועידה. צילום: דנה בר-און
מצביעים בוועידה. צילום: דנה בר-און

הוועידה היא המוסד הסטטוטורי העליון של התנועה הקיבוצית שמתכנס אחת לארבע שנים וכולל צירים מכלל הקיבוצים, בהתאם לגודלם. בתחילת היום אישרו הצירים את הרכב נשיאות הוועידה שהוצע וקיבלו הסבר על סדר היום והרכבה של ועדת ניסוח.

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ששלח ברכה מצולמת התנצל בפתיחת ברכתו על כך שנבצר ממנו להגיע לוועידה באופן פיזי, על אף שהייתה בכוונתו להגיע, מכיוון שבאותו הזמן הוא אירח את שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומאס גרינפלד. הנשיא פנה אל חבריו וחברותיו היקרים בקיבוצים ואמר כי בעיניו "התנועה הקיבוצית מגלמת את כל היופי והטוב שבלהיות ישראלי. כשאומרים התנועה הקיבוצית כוללים בנשימה אחת נאמנות לדרך, אחיזה בשורשים ועקרונות יסוד, ערבות הדדית והיכולת הפלאית להתחדש כל הזמן ולהיות רלוונטיים לדור ולתקופה. במשך שנים ארוכות אתם מהווים מודל עבור כולנו: שליחות, הנהגה, עמל, השראה וחזון המקרין החוצה לחברה הישראלית כולה וליהדות העולם. תרומתה של התנועה הקיבוצית לבניין הארץ, העם, החברה והמדינה לא תסולא בפז".

עוד אמר הרצוג בברכתו למשתתפי ומשתתפות הוועידה: "תרשו לי לברך אתכם, ובעצם את כולנו, שתמשיכו להיות כל העת במוקד של העשייה וההשפעה במדינת ישראל. למרות האתגרים והקשיים המשיכו לזהות את צרכי השעה והצליחו להביא את קולו של הקיבוץ לעומקה של המאה ה-21. מדינת ישראל זקוקה לכם בחזון במעשה. מאחל לכם המשך ועידה פורייה – עלו והצליחו!".

קבוצת דיון בוועידת התנועה
קבוצת דיון בוועידת התנועה

בתחילת הוועידה אמרה המשנה למזכ"ל התנועה, הדס דניאלי-ילין, כי "התנועה הקיבוצית הוכיחה לכל אורך כל 111 שנותיה שהיא תנועה בת קיימא. היכולת של הקיבוצים, ושלנו כתנועה, לברוא עולם ייחודי, להמציא את עצמנו מחדש לאחר כל משבר ולהתאים את אורחות חיינו למציאות המשתנה. כל אלה הביאו אותנו לצמיחה מרשימה בעשר האחרון לאחר שכבר הספידו אותנו פעם אחר פעם.

ובכן, לאחר שהתחזקנו זה הזמן לשאול את עצמנו לאן פנינו, מה מקומנו בחברה הישראלית וכיצד אנו ממשיכים בתנופה. שמה של הוועידה – "תנועה בתנועה" - נגזר מההכרה שלנו בהנהגת התנועה כי לתהליך ההתפתחות של התנועה אין סוף, ותפקידנו היום הוא להגדיר את משימותינו הנוכחיות מתוך התבוננות בעבר ועם הפנים לעתיד".

גיורא זלץ, ראש המועצה האזורית הגליל העליון, בירך את הנוכחים, ואמר: "המשימה המרכזית שלנו כמועצה, ולהבנתי גם של התנועה, היא לנהל ולכוון את כל ערוצי השינוי של העשורים האחרונים בתנועה הקיבוצית, במדינה ובעולם לבנייה של קהילה קיבוצית עכשווית ורלוונטית. כזו שיש בה מבנה ניהולי מתאים, מקורות תקציביים משותפים לכל הקהילה, בסיס ערכי משותף והסכמות על אורח חיים. בעיקר חשוב לקיים שיח ולהגיע להסכמות על חזון עתידי שיבטיח את המשך קיום הקהילה הקיבוצית ולפעול לכך שכמה יותר מתושבי הקיבוץ יהיו מבחירה אישית שותפים פעילים בחיי החברה, התרבות, במערכות החינוך והרווחה וירצו לקחת חלק בקבלת ההחלטות".

שי חג׳ג׳, יו״ר מרכז השלטון האזורי, בירך גם הוא: ״לתנועה הקיבוצית מקום מרכזי בישראל, במיוחד בעת הזו". חג׳ג׳ התייחס לנושאים בהם עוסק השלטון האזורי במרחב הכפרי, ואמר בנושא צפיפות המגורים ״אנחנו במו״מ עם מינהל התכנון על מנת להגיע להסכמות בנושא. ברור לכולם שצריך לצופף, גם במרחב הכפרי, אבל חייבים לשמור על הצביון הכפרי גם במושב וגם בקיבוץ". חג׳ג׳ התייחס לחינוך ואמר כי לאחר מאבק של שנים לקיים את הצהרונים ואת קייטנות הקיץ והחגים ביישובים ובקיבוצים בסבסוד משרד החינוך, אישר זאת משרד החינוך והיום זה כבר חלק אינטגרלי מהמערכת".

שרה עברון, מזכ"לית הקיבוץ הדתי: "בזמן שקבוצות קיבוצי הפועלים הדתיים הראשונות התיישבו באדמות פתח תקווה, ועלו לקרקע בטירת צבי באמצע שנות השלושים, כבר עמדו במלוא אונם וכוחם עשרות קיבוצים. אנו בתנועת הקיבוץ הדתי, חרשנו את התלם הייחודי שלנו, בחריש העמוק שהחלה בו התנועה הקיבוצית שלושים שנה קודם. בכל השנים ראינו בה אחות גדולה וחכמה, בת ברית נאמנה ושותפה. וכדרכן של אחיות צעירות, התעקשנו ללכת בדרכנו המיוחדת, בזהותנו המחוברת מחד, וייחודית מאידך. ברצוני לברך את כל משתתפי ומשתתפות הוועידה הזאת, שעוצרים את מהלך החיים הרגיל, ושומטים את רגעי היום – יום, שאו ברכה! יהי רצון שהרגעים הללו, ייצרו מרחב להתבוננות קדימה, למחשבות המתגבשות למילים, למלים שהן מרכבת הרעיונות, רעיונות שיתקנו עולם,

עם רוח גדולה, כדרכה של התנועה הקיבוצית - כאן – על פני האדמה".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, סקר באמצעות מצגת את מאפייני הקיבוצים והתנועה כיום ואמר כי הצורה הקואופרטיבית של הערבות ההדדית מאפשרת לנו עוצמות גדולות יותר מאחרים.

מוקי צור מציג את המסמך הסופי להצבעה בסוף הוועידה
מוקי צור מציג את המסמך הסופי להצבעה בסוף הוועידה

הצעת ההחלטה המעשית מכולן בוועידה הנוכחית הייתה הקמת "חבצלת החדשה", שהיא הנדבך השלישי באבולוציית מיזוג התק"ם והקיבוץ הארצי, לאחר ועידת ההקמה בשנת 1999ו-ועידת כפר בלום בשנת 2006. במסגרת המתווה יוקם גוף מרכזי משותף המייצג את כלל קיבוצי התנועה, שיכריע על השימוש בכלל הנכסים ובפירותיהם ועל הקצאתם בין הפעילויות השונות בראיה רחבה ומתכללת. הגוף יפעל באופן משותף, מחייב ומבוסס הסכמות וינהיג וינהל את ריכוז פירות הנכסים התנועתיים והקצאתם לפעילות הציבורית.

שאר ההחלטות היו יותר דקלרטיביות במהותן, אשר ממשיכות את התנופה שבה אנו נמצאים הקיבוצים.

כהכנה לוועידה, ועל מנת לייצר שיח ענייני, רלוונטי ומשמעותי, נשלח לכל הקיבוצים מסמך העקרונות. כל קיבוץ היה רשאי להגיב ולשלוח הערות והארות לתיקון ודיוק. במהלך הועידה התחלקו המשתתפים והמשתתפות לקבוצות דיון בהם עברו יחד על המסמך העלו שאלות, עסקו בברור מהות הפעילות ועל מקומה של התנועה בחברה הישראלית. בסיכום כל ההערות והתובנות הועברו לצוות הניסוח שסיכם ועיבד את כל המידע למסמך אחד שהועבר לנשיאות והוצג לצירים. המסמך אושר בהצבעה בסיום הוועידה.

בין לבין נהנו המשתתפים מאתנחתות מוזיקליות של הרכב הנוער של מרכז קלור לאמנויות הבמה בגליל העליון - "Lucky Mrs Clore" והזמר בן גבעת ברנר, חמי רודנר, ששר שירים ישראלים אהובים עליו מפעם.


מתוך החלטות שאושרו בוועידת התנועה הקיבוצית 2021:

התנועה הקיבוצית רואה חשיבות רבה בחיזוק תרומתם ומעורבותם של קיבוצי התנועה במדינה, בחברה הישראלית ובעם היהודי. לפיכך יפעל מטה התנועה, בשיתוף עם "חבצלת החדשה" וארגוני החברה, החינוך ותנועות הנוער שבזיקה לתנועה הקיבוצית, להמשך קידום וחיזוק העשייה החברתית והציבורית של התנועה, קיבוציה וחבריה.


להמשך קריאת כל ההחלטות שאושרו בוועידה כאן

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

חסר רכיב