קבוצת חבצלת
קבוצת חבצלת
חסר רכיב

חדשות החטיבה ההיסטורית של השומר הצעיר בחבצלת

ביד יערי חזרה שגרת העבודה המבורכת. עם תום ההגבלות למיניהן חזרו לפקוד אותנו חוקרים וחוקרות ובקשות לחומרים התדפקו על שערי תיבות הדו"אל שלנו "חדשות לבקרים". התנועה העולמית תופסת חלק נכבד ממדפי הגנזכים בארכיון ומסדר היום שלנו: חניכי התנועה הנמצאים בשנת "הכשרה" בארץ חזרו לביקור שני באמצע החודש שעבר וצבעו את חדר העיון בכחול שומרי בוהק ועליז תוך כדי חיפוש שורשים והשראה בתיקי הקינים שלהם. אנו נמצאים בפתחו של מהלך מקיף להעברה וקליטה מאורגנת של חומרים שהצטברו בקיני התנועה בחו"ל – מקסיקו וארגנטינה תחילה! חומרי התנועה מגיעים גם בשוטף כשהתוספת השומרית האחרונה הייתה של הגדת קן ברלין! סגירת מעגל מרגשת ביותר ממובן אחד. כן ירבו!

 

מורשת - בשעה טובה- חזרה לפעילות!

החל מחודש מרץ 2020 ועד תחילת מרץ 2021 כמעט ולא התקיימו מפגשים פנים אל פנים עם תלמידים או מבקרים במתחם מורשת (ובוודאי שלא הדרכות חוץ). בתקופה הזו קיימנו פעילויות בזום ושלל אירועים אחרים, אבל כאמור, לא בדרך הפעילות "הקלאסית".

בשבוע השני של מרץ התחלנו לקבל קבוצות לפורמט פעילות רגיל. עדיין נמשכו גם הדרכות זום במקביל, אבל לשמחתנו האיזון השתנה. בחודש האחרון הגיעו למתחם מורשת בית הספר הבינ"ל, קבוצה של המרכז המשותף לאמנות, קבוצות מבתי הספר גוונים, המכינה ע"ש חביבה רייק, קבוצת מבוגרים שסיירו באזור ותוכנית "שחר".

יצאנו גם להדרכות חוץ בבתי ספר צפית, מדרשת בן גוריון וחקלאי פרדס חנה.

בסה"כ מדובר בחודש אחד בו 62 קבוצות עברו הדרכה פנים אל פנים, בנוסף לעוד 22 קבוצות בזום. במקביל, תנועת הנוער של השומר הצעיר בשילוב חברים בתנועת הבוגרים, הוכשרו והדריכו בנקודות שונות בארץ את התערוכה הניידת של מורשת שעוסקת בקהילות שהצילו יהודים בתקופת השואה. חשוב לציין גם שלושה אירועים מקוונים (וובינרים) בשבוע של יום השואה, שהיוו המשך לאירועים מקוונים בחודשים קודמים.

זו גם הזדמנות לציין שבחודש האחרון חנכנו לראשונה, לאחר עבודה מאומצת של קרוב לשנתיים, את הפעילות החינוכית החדשה "כמו כל אחד אחר?", שעוסקת בחיי היומיום תחת המשטר הנאצי בשנים 1939-1933. הפעילות מעלה לדיון בין השאר סוגיות של הדרה, מנהיגות, תעמולה, חברת המון, גזענות ועוד. נשמח לארח את פעילות הגבעה ואת עובדיה בפעילות הזו!

וכמה תמונות בעמודים הבאים...

 

התחום הדיגיטלי במורשת

מתחילת התפרצות מגפת הקורונה אנו עמלים בצוות מורשת על חיזוק וקידום הפנים הווירטואליות שלנו. אנו עושים זאת על ידי קידום של מספר פרויקטים ממוקדים:

  1. בנייה ועיצוב של אתר אינטרנט חדש – אתר אינטרנט היום הוא חלון הראווה הדיגיטלי של כל מוסד. ככזה עליו להיות מעודכן, מושך ומייצג את פועלינו הרב. לאחר תקופה ארוכה של אפיון מדויק של האתר ועיצובו כדי שיענה בדיוק לקריטריונים האלה, האתר היום בשלב הפיתוח ומיועד לעלות בסוף חודש יוני השנה.
  2. קידום והפעלת דף הפייסבוק שלנו – למורשת יש דף פייסבוק כבר מספר שנים אך מתחילת הקורונה יצרנו פורמט עבודה קבוע ומקיף לדף. כיום אנחנו מעלים לפחות כשני פוסטים בשבוע הנוגעים לתוכן היסטורי מעניין/ מציאות מהארכיון שלנו/ הכרה של ספרים מהוצאת הספרים שלנו/ פרסום אירועים וקורסים שאנו עושים. דף הפייסבוק שלנו ריבע (עליה של 400 אחוז) את כמות העוקבים והאוהבים שלו מתחילת הקורונה ועד היום.
  3. האפליקציה למסייר בפולין – האפליקציה למסייר בפולין מציעה מגוון רחב של ידע ועזרה למתיירים בפולין הרוצים להכיר ולשמוע על ההיסטוריה היהודית והלא יהודית של המדינה. כמו כן היא מיועדת גם למדריכי מסעות לפולין היכולים להיעזר בה בנקודות עניין שונים.

אפליקציה זו, שהשקנו כבר לפני מספר שנים, נמצאת היום בתהליכי חידוש עמוקים. בין השאר הממשק שלה יהיה נוח יותר למשתמש, יתווספו למאגר המידע שבה מאות מקומות יישוב שלא היו בגרסתה הראשונה. בנוסף יתווספו אליה גם עדויות בכתב, אודיו ווידאו וגולת הכותרת ממשק   AR(מציאות רבודה) בו יוכלו המשתמשים להחזיק את הטלפון שלהם מול מקומות שונים ברחבי פולין ולראות בטלפון איך המקום נראה בעבר.
העבודה על האפליקציה נמצאת בשלב איסוף הנתונים ואנחנו מקווים שעד סוף השנה כבר תושק להורדה.

 

עצרת יד מרדכי

העצרת המסורתית שנועלת את ארועי יום השואה ומתקיימת בתמיכה של חבצלת וההסתדרות הציונית העולמית, התקיימה השנה באופן יוצא דופן המשלב בין חומרים שהוקלטו מראש לבין נוכחות פיסית ביד מרדכי. העצרת השנה הוקדשה למקומן של הנשים בשואה ובזכות הצילומים המוקדמים ששולבו בתשדיר הטלוויזיוני גבעת חביבה והשומר הצעיר בארץ ובעולם זכו לייצוג מכובד מאוד.

זו ההזדמנות להביע הוקרה ותודה לכל מי שהיה שותף לתכנון ולביצוע!



ויקימדיה ישראל בשיתוף איגוד הארכיונאים יערכו בשבוע הבא (21.4.21) הרצאה מקוונת בנושא ארכיונים בישראל והפוטנציאל עבור ויקיפדיה !
בארכיונים בישראל נאספת ונשמרת ההיסטוריה הישראלית. אולם רבים לא מודעים כלל לקיומם של ארכיונים ולאוצרות השמורים בהם.
מה זה ארכיון, כיצד הוא בנוי ופועל? כיצד ניתן לחפש ולאתר בו את מבוקשך? מהו האיגוד הישראלי לארכיונאות ולמידע? באילו דרכים הוא פועל?
כיצד יכולה ויקיפדיה להיתרם מהקשר עם הארכיונים בישראל? על כך ועוד.
מרצים:
דודו אמיתי – מנהל ארכיון יד יערי, יו”ר האיגוד הישראלי לארכיונאות ולמידע.
לביא שי – מנהל הספרייה והארכיונים, יד יצחק בן-צבי, סגן יו”ר האיגוד ויו”ר הוועדה להשתלמות מקצועית באיגוד הישראלי לארכיונאות ולמידע.
ההרצאה תתקיים ביום רביעי, 21.4 בשעה 20:00 בזום.
הרשמה ללא עלות בקישור: https://www.eventbrite.com/e/135122490005

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

חסר רכיב