קבוצת חבצלת
קבוצת חבצלת
חסר רכיב

השתתפות ארכיון מורשת בשלושה כנסים בין-לאומיים על חקר השואה

בספטמבר האחרון דניאלה אוסצקי-שטרן, מנהלת ארכיון מורשת, השתתפה בשלושה כנסים בין-לאומיים לחקר השואה בשלוש ארצות שונות. הכנס הראשון נערך בגרמניה, במחוז צפון הריין-וסטפליה, שאליו הוזמנו נועם לייבמן ודניאלה יחד עם מספר עובדים מיד ושם ומבית לוחמי הגטאות. נושא הכנס היה לימוד השואה לאוכלוסיות מגוונות, ובעיקר הדגש היה על לימוד השואה למוסלמים, שכפי שידוע מציפים את אירופה.


בכנס זה הרצו דניאלה ונועם על לימוד הנושא לחברה הערבית בישראל כפי שנעשה במורשת. בנוסף, ביקרו במספר אתרי הנצחה גרמניים לשואה ולמלחמת העולם השנייה וראו כיצד הצד של "הרוצחים" מנציח את השואה ואת קורבנותיה. לגבעת חביבה יחסים ארוכי שנים וטובים עם מחוז זה, וההזמנה נעשתה לאחר ביקור משלחת גרמנית בגבעת חביבה לפני כשנתיים.


הכנס השני נערך בלבוב (אוקראינה), שם השתתפה דניאלה בכנס על תיעוד השואה - מבט מחודש. מספר חוקרי שואה מהעולם השתתפו בו. במהלך הכנס נערכו ביקורים באתרי רצח והשמדה בסביבות לבוב, בבית הקברות היהודי ובמחנה ינובסקה - מקום רצח המוני שהיום משמש כבית כלא בתנאים חמורים.


הכנס השלישי נערך בוורוצלב (פולין), על הנושא מחנות עבודה בתקופת השואה. דניאלה הציגה מספר עדויות מארכיון מורשת, העוסקות במחנות עבודה ובין השאר הציגה את עבודות האומנות של שמואל לייטנר, חבר קיבוץ גזית, שעבר בתקופת המלחמה שבעה מחנות לעבודות כפייה.


חסר רכיב