קבוצת חבצלת
קבוצת חבצלת
חסר רכיב

מכתב לשרי החינוך נוכחי והחדש

21/07/2016

שלום לך שר החינוך,

ב- 21.3.2013 יציינו בעולם את יום המאבק הבינ"ל באפליה גזעית. בישראל ציינו את היום הזה ביום ראשון 10.3.2013 בגלל חג הפסח. בחודשים האחרונים אנו עדים לעליה מדאיגה לתופעות גזעניות ובגילויי אלימות נגד ערבים על רקע גזעני. גל זה החל כאשר 30 צעירים יהודיים תקפו 3 ערבים בכיכר החתולות בירושלים. כתב האישום המקורי בפרשה מפרט, כי הנאשם יחד עם כ-30 נערים נוספים הגיעו לכיכר ציון - שם נקלע בדרכם הצעיר הערבי ג'מאל ג'ולאני (בן 17), שהיה באותה עת עם שלושה מחבריו. כעבור זמן קצר החלו הצעירים היהודים להכותם נמרצות עד שג'ולאני איבד את הכרתו ונשימתו ולבו נעצרו. כתבי האישום המקוריים ייחסו לנאשמים עבירות של הסתה לגזענות, הסתה לאלימות ותקיפה בנסיבות מחמירות. על פי כתבי האישום עולה, כי הנאשמים שמו לעצמם מטרה ברורה לתקוף ערבים באותו ערב. האירוע האחרון היה כאשר שתי נשים הותקפו בירושלים על ידי קבוצת צעירים חרדים, בעת שהגיעו לנחם אבלים אצל חברתן בשכונת קריית משה בעיר.

אבל האם לא היה ניתן לחזות מראש את בעיה הגזענות כפי שאנו חווים אותה בתקופה האחרונה? כבר בשנת 2004 ניתן היה לראות שישנה בעיה הולכת וגדלה של בני נוער יהודים כלפי המיעוט הערבי. מחקר בשם "תפיסת האחר בקרב בני נוער יהודים וערבים בישראל" שנערך על יד ד"ר חגי קופרמינץ, ד"ר יגאל רוזן וגב' רביע חסייסי ממרכז לחקר החינוך לשלום באוניברסיטת חיפה, משנת 2004, סקר את דעותיהם של 1600 תלמידי כיתות י' מ-22 בתי ספר תיכון במרכז וצפון הארץ. להלן נתונים נבחרים מתוך המחקר שנאספו ביחס לעמדות בני הנוער היהודים והערבים:

נכונות לקרבה חברתית בקרב בני נוער יהודים וערבים ב-%:

 

יהודים

ערבים

לא מוכנים להיפגש

52%

21%

לא מוכן להיות חבר

56%

30%

לא מוכן ללמוד ביחד

61%

42%

לא מוכן לארח בבית שלי

74%

43%

לא מוכן לגור בשכנות

65%

49%

 

סטראוטיפים בקרב בני נוער יהודים וערבים ב-%:

 

יהודים על ערבים

ערבים על יהודים

לא חכם

73%

50%

לא נקי

84%

50%

אלים

67%

57%

לא תרבותי

84%

41%

לא ניתן לסמוך עליו

85%

67%

 

לא פלא איפה שאנו בשנת 2013 חווים גילויי הגזענות שהתפרצו לאחרונה במגרשי הכדורגל כלפי 2 שחקנים מוסלמים ממוצא צ'צ'ני, אשר הובאו לאחרונה לשחק בבית"ר ירושלים או כלפי פליטים/מסתננים ממדינות אפריקה בתל אביב, או כלפי ערבים, שניסו להזמין מקום במסעדה ונענו בשלילה, יש מקום לברר מהם העמדות של בני נוער יהודים וערבים זה כלפי זה.

אדוני שר החינוך, אחת הבעיות העיקריות שגילויי הגזענות נגד ערבים אינם יוצאות מבית מדרש ספציפי זה או אחר שניתן להפנות אליו אצבע מאשימה. גילויי הגזענות הם ספוראדיים ומיקרים, מה שמצביע על בעיה הרבה יותר עמוקה ורוחבית. כולנו יודעים אדוני שר החינוך שבסיס הגזענות או יותר נכון היכולת שלנו למגר את הגזענות נמצא בחינוך. אתה שהתגאתה בתוצאות האחרונות של מבחני פיז"ה בהם ישראל עברה מהמקום ה- 27 למקום ה-7 במתמטיקה יכול להתבייש בתוצאות של מערכת החינוך בכל הקשור בחינוך נגד גזענות. חינוך נגד גזענות זה לא התכנסות של יום אחד בשנה שבו "מדברים על זה". חינוך נגד גזענות זה חינוך סזיפי לאורך שנים של תוכניות לימודיות מובנות שחובה ללמד אותן בכל בתי הספר.

אנחנו שר החינוך, מאמינים בחיים של דו קיום ושלום.  מרכז גבעת חביבה ע"ש חביבה רייק", מייסודה של תנועת השומר הצעיר וקיבוציה, מחנך ופועל לקידומם של ערכי השלום, השוויון והסולידאריות בחברה. "מרכז גבעת חביבה" פועל להבטחת אופייה הדמוקראטי והשוויוני של המדינה ורואה בכך תנאי להבטחת רווחה לתושביה ובסיס להזדהותם עם מדינת ישראל. על בסיס כיבוד ערך האדם והחברה. הפעילויות שמקיים מרכז גבעת חביבה נותנות מענה מעשי לאתגר הדחוף של בניית חברה לכידה בישראל. השסעים החברתיים ההולכים ומעמיקים והניכור הגובר בין קבוצות ותת-קבוצות שונות בחברה הישראלית, מאיימים לפרום את רקמת החיים הדמוקרטיים, שהיא תנאי ליציבות וללגיטימיות של מדינת ישראל בעתיד. לכן, ייעודו של המרכז מבוסס על ההבנה, שבנייתה של חברה משותפת המתאפיינת באחריות הדדית,בהשתתפות מלאה ובשוויון הזדמנויות לכל האזרחים, היא תנאי חיוני להתפתחות חיים המושתתים על שלום, דמוקרטיה ושגשוג.

כחלק מהפעילויות של גבעת חביבה אנו מקיימים את תוכנית מפגשים. תכנית "מפגשים" הינה סמינר דו יומי בגבעת חביבה המפגיש נוער יהודי וערבי ישראלי מהשכבות התיכוניות הבוגרות לסדרה של סדנאות אשר מטרתן הפחתת הניכור ההדדי ויצירת כר ראשוני לעיצוב של עתיד משותף המבוסס על כבוד הדדי .תכנית מפגשים שואפת לאפשר לכל נער ונערה בישראל לכל הפחות מפגש אחד פנים מול פנים בתנאים שווים במהלך שנות לימודיו בתיכון. אנו מאמינים כי סוג כזה של מפגשים בין אוכלוסיות לאומיות ודתיות שונות ומסוכסכות הוא צעד ראשון חיוני לעתידה הדמוקרטי של ישראל. עד השנה לקח משרד החינוך חלק בתוכנית זו ואף עזר במימון התוכנית. לאחרונה הוחלט על-ידי מי מאנשיך להפסיק את המימון של תוכנית זו. ללא המימון של משרדך אדוני שר החינוך, תוכנית זו לא תוכל להמשך והיא תאלץ להסגר. לאור גילויי הגזענות בקרב בני הנוער והתקיפות האלימות על רקע זה אני קורא לך ולאנשיך לחזור בכם מהחלטה זו ולהמשיך ולממן תוכנית זו ועוד תוכניות רבות העוסקות בחינוך נגד גזענות ואלימות. 

חסר רכיב